Zuurstofapparaat - Reisverslag uit Sanaa, Jemen van Boudewijn Berendsen - WaarBenJij.nu Zuurstofapparaat - Reisverslag uit Sanaa, Jemen van Boudewijn Berendsen - WaarBenJij.nu

Zuurstofapparaat

Door: Boudewijn

Blijf op de hoogte en volg Boudewijn

22 September 2011 | Jemen, Sanaa

Sinds we terug zijn in Jemen wordt onze nachtrust verstoord door een naburige generator. Gezien de langdurige stroomonderbrekingen is het goed te begrijpen dat iemand een generator aanschaft. Zelf hebben we er ook aan gedacht. Maar het geluid en de stank lijkt ons niets. En belangrijker wat doen we (met 4 linker handen) als dat ding een keer kapot gaat? Maar waarom staat die generator van de buren eigenlijk tot 4 uur ’s nachts te draaien? Wil er iemand lekker lang in het licht qat kauwen en TV kijken?
We gaan het eens navragen bij onze achterburen. De aardige vrouw is niet schuldig maar weet wel waar het vandaan komt. Van het huis van Abdullah, een oud ambassadeur die nu nog iets vaags doet op een ministerie. Ze is het met ons eens dat het belachelijk is dat dat ding ’s nachts aanstaat en een voorbijlopende man vindt het ook. Beide hebben ze Abdullah nog niet aangesproken. Waarschijlijk wordt hij te veel gerespecteerd in de buurt, maar ze vinden het een goed idee als de buitenlanders de kastanjes uit het vuur halen. We slaan het aanbod voor een kopje thee bij de buurvrouw af, en gaan op zoek naar Abdullah.
Wij zien geen enkel probleem, want Abdullah is ongelovelijk aardig en heeft vaak aangeboden dat we hem voor elke hulp kunnen bellen. Hij heeft zelfs aangeboden dat, als het gevaarlijk wordt, we bij hem kunnen wonen. Waarom een huis 10 meter verder veiliger zou zijn dan het onze werd nooit duidelijk. Abdullah is niet thuis maar die zelfde avond wordt er toevallig aangeklopt door de buurtburgemeester. Hij wil graag een kopie van ons paspoort en verblijfsvergunning. En als er iets is kunnen we de burgemeester altijd bellen. Komt dat goed uit, kunnen we meteen ons beklag doen over de generator van Abdullah.
De volgende dag staan we te kletsen in de straat als de 4WD van Abdullah voorbij komt. Hij parkeert en komt op een drafje met een groene grijns van de qat op ons af. Onze klacht was doorgekomen en hij vertelt dat hij zelf ook niet kan slapen van de generator. Maar zijn vader heeft om het half uur een zuurstofapparaat nodig. Maar vandaag hij heeft een snoer gekocht zodat hij de generator op een andere plaats kan zetten.
We zeggen dat we het heel zielig vinden voor zijn vader en denken dat we de man het liefst snel richting Allah zien vertrekken. Abdullah denkt dat in Nederland de verhalen over elektriciteitsgebrek en oorlog wel indrukwekkend zullen vinden. Ik zeg dat ze vooral onder de indruk zullen zijn van het verhaal van het zuurstofapparaat van zijn vader. Abullah ligt in een scheur en geeft een bijbehorende “low five” handklap.
De dagen daarna worden we wakker gehouden door oorlogsgeluiden en een bruiloft in de buurt, maar afgelopen nacht weer eens lekker geslapen. De generator heeft een andere plek gekregen en genereert nog maar een zacht zoemend achtergrond geluid. Een dingen blijft een misterie. Na 4 uur ’s nachts en overdag staat de generator vrijwel nooit aan. Heeft de vader van Abdullah dan geen zuurstof nodig?

Boudewijn

Judith en ik gaan reizen door het Midden Oosten en de Maghreb. We beginnen in maart, april en mei in Sanaa, Jemen. Ook ik ga daar een Arabisch leren. In juni gaan we naar Jordanie en Israel. In juli en augustus gaan we (kort) naar Turkije en daarna naar Syrie. Voor meer (journalistieke) verhalen kijk op http://www.judithspiegel.web-log.nl/ Voor meer foto's kijk op http://www.me.com/gallery/#home Login (zonodig) spiegelbeeld. Password: sultan11

Actief sinds 14 Feb. 2010