Alcohol - Reisverslag uit Sanaa, Jemen van Boudewijn Berendsen - WaarBenJij.nu Alcohol - Reisverslag uit Sanaa, Jemen van Boudewijn Berendsen - WaarBenJij.nu

Alcohol

Door: Boudewijn

Blijf op de hoogte en volg Boudewijn

26 April 2010 | Jemen, Sanaa

Een vrouw met blond kort haar klikt chagrijnig op haar muis. Ze kijkt op vanachter haar computer en ziet meer klanten binnen komen. Ze stopt met patience en haalt zonder veel enthousiasme 4 blikjes heineken uit de ijskast. Hier geen vrouwen in niqab, zelfs geen hoofdoek. Wel vrouwen uit Afrika, hun beroep is makkelijk te raden. Dit is de Russian club. Er is duidelijk een link tussen de afkomst van het echtpaar achter de bar en de naam van de club. Club is wel een beetje overdreven. Het heeft meer iets van een discootje uit de jaren negentig met dito muziek.
Het is een van de weinige plekken waar je aan alcohol kan komen. Het is donderdag avond en we zijn met een groep gekomen na het afscheidsfeest van de Canadese Pool Michael. Hij woont in een kamer van onze school. Maar om de reputatie van de school niet in gevaar te brengen wordt het feest gevierd in het huis van Housein. Dit huis, waar veel studenten een kamer huren, ligt ook in de oude stad. Waar alcohol en Jemen al geen natuurlijke match is, is alcohol en de oude stad van Sanaa helemaal water en vuur.
Maar Housein heeft zo zijn contacten. Ten eerste om aan illegale alcohol te komen, (fles gin zo'n EUR 18) ten tweede om te zorgen dat de autoriteiten hem niet pakken. De politie komt wel eens binnen vallen en doet dan even moeilijk. Maar na een paar glazen wodka laten ze Housein toch met rust.
Op het feestje van Michael is het gezellig druk. Een paar Polen, wat Amerikanen, Duitsers en Italianen. Twee Spaanse en Mexicaanse studentes hebben hun leraar Abdullah meegenomen. Er komen nog een paar locals binnen. De Jemenieten die drinken, doen dat alsof ze niet het verschil weten tussen een glas water en wodka. In een teug leeg. Om een uur of 1 besluiten we naar de Russian club te gaan. Hoesein gaat niet mee, hij kan niet meer op zijn benen staan. Abdullah wil wel graag mee, maar Jemenieten zijn eigenlijk niet welkom in de Russian club. Met zijn Jemenitische outfit is het helemaal kansloos. Pjotr, die een kamer huurt bij Housein, wil wel kleding uitlenen. Als Pjotr en Abdullah in aangepaste kleding terug komen uit de kamer van Pjotr zijn de grappen voorspelbaar.
In de Russian club wordt meer gin tonic gedronken dan bier. Een blikje bier kost EUR 6, een gin tonic EUR 3.
Het importeren van alcohol is duur. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen een liter bier en een liter wodka. Zo mogen buitenlanders 2 liter alcohol houdende drank importeren. Het is logisch dat je op feestjes dus weinig bier tegen komt.
De volgende dag raak ik in gesprek met brave, goed engels sprekende Jemenieten. We maken een wandeling door de stad, en lopen langs het huis van Housein. Die kennen ze wel, hij drinkt en bidt nooit. "He is a very bad moslim". Een dag later drink ik een lemon juice met Pjotr. Hij wordt gebeld door Abdullah, en kan zijn broek komen ophalen.
Abdullah verontschuldigt zich bij Pjotr. Hij heeft de broek niet kunnen wassen. Zijn vrouw was namelijk de hele dag thuis.

• 27 April 2010 - 17:52

Frans:

weer een super stukje. Ik had al geen medelijden met je en nu al helemaal niet meer. Volgens mij geniet je vol op

• 03 Mei 2010 - 10:06

Marije:

haha, jij ziet er ook heel braaf uit.
    groetjes aan judith van marije!

• 03 Mei 2010 - 10:07

Marije:

haha, jij ziet er ook heel braaf uit.
    groetjes aan judith van marije!

Boudewijn

Judith en ik gaan reizen door het Midden Oosten en de Maghreb. We beginnen in maart, april en mei in Sanaa, Jemen. Ook ik ga daar een Arabisch leren. In juni gaan we naar Jordanie en Israel. In juli en augustus gaan we (kort) naar Turkije en daarna naar Syrie. Voor meer (journalistieke) verhalen kijk op http://www.judithspiegel.web-log.nl/ Voor meer foto's kijk op http://www.me.com/gallery/#home Login (zonodig) spiegelbeeld. Password: sultan11

Actief sinds 14 Feb. 2010