Heftige debatten - Reisverslag uit Sanaa, Jemen van Boudewijn Berendsen - WaarBenJij.nu Heftige debatten - Reisverslag uit Sanaa, Jemen van Boudewijn Berendsen - WaarBenJij.nu

Heftige debatten

Door: Boudewijn

Blijf op de hoogte en volg Boudewijn

10 December 2010 | Jemen, Sanaa

Osama glimt van trots. Gisteren heeft hij met twee medestudenten de finale gehaald van de debating competitie. Woensdag is de finale van deze door de Britten georganiseerde competitie, en ik ga zeker kijken. Deze keer ging het debat over de rol van de overheid bij het verkleinen van de gender gap.
Volgens Osama vond het meest opmerkelijke feit na het debat plaats. Een bekeerde Russiche studente beklom het podium. Volledig bedekt in niqab loofde ze het respect voor vrouwen in Jemen. In Rusland worden volgens haar de vrouwen als vuil behandeld, en ze moedigde de Jemenieten aan alles te houden zoals het is.
We hebben weer een borrel met de studenten van Judith. Deze keer bij ons thuis. Eerst moet natuurlijk de hele stad door geraced worden om 2 illegale flessen wodka op de kop te tikken. De studenten zijn het niet eens met de Russische studente. Er moet heel veel veranderen in Jemen, maar hoe, daarover verschillen de meningen. De felste discussie is tussen de twee Osama’s. Grote Osama vindt dat het volk moet stoppen om de regering van alles de schuld te geven. Hij noemt Libanon als voorbeeld waar, ondanks een corrupte overheid en zelfs oorlog, er door iedereen hard gewerkt wordt aan economische vooruitgang. Kleine Osama vindt dat verbetering en vernieuwing aan de top begint, bij de president dus.
Ambities om de politiek in te gaan hebben ze beiden niet. Grote Osama wil succesvolle bedrijven opzetten, en de helft van de winst gebruiken voor scholen en ziekenhuizen.
Maar gelukkig hebben we wel een vrijwilliger. Garash, 24 jaar en zeker niet zwaarder dan 40 kilo wil wel president worden. Op zijn 18e wilde hij al in het parlement. Zijn vader werkt bij de anti corruptie organisatie. Volgens alle vrienden is zijn vader een echte topper. Garash bedankt voor de complimenten met het geven van een hand.
De politieke ideeën van Salem worden niet duidelijk. Hij heeft deze middag na het examen al veel gedronken. Zijn vader zit in het buitenland maar is wel aanwezig. Hij belt hem om een uur of 11, en geeft de opdracht dat hij naar huis gaat, om bij zijn moeder en zus te zijn.

Boudewijn

Judith en ik gaan reizen door het Midden Oosten en de Maghreb. We beginnen in maart, april en mei in Sanaa, Jemen. Ook ik ga daar een Arabisch leren. In juni gaan we naar Jordanie en Israel. In juli en augustus gaan we (kort) naar Turkije en daarna naar Syrie. Voor meer (journalistieke) verhalen kijk op http://www.judithspiegel.web-log.nl/ Voor meer foto's kijk op http://www.me.com/gallery/#home Login (zonodig) spiegelbeeld. Password: sultan11

Actief sinds 14 Feb. 2010