Motorpech - Reisverslag uit Latakia, Syrië van Boudewijn Berendsen - WaarBenJij.nu Motorpech - Reisverslag uit Latakia, Syrië van Boudewijn Berendsen - WaarBenJij.nu

Motorpech

Door: Boudewijn

Blijf op de hoogte en volg Boudewijn

04 September 2010 | Syrië, Latakia

Fuck, de huurauto start niet meer. In de avondschemer staan we aan het Mediterane strand van Ras Al Baseet, in het Noorden van Syrie. We waren op zoek naar een huisje, maar nu moet eerst dit probleem worden opgelost. Met onze autokennis komen we nergens, dus kijken we hopeloos om ons heen. Een aardige Syrier probeert de auto te duwen, maar dat lukt niet met automaatwagens. De man spreekt geen Engels, en voor dit onderwerp is ons Arabisch niet geschikt. Gelukkig komt er nog een aardige Syrier aanlopen. Malik spreek wel een beetje Engels. Hij belt met technicien van verhuurbedrijf die uitlegt hoe motorkap open gaat want zelfs dat hendeltje wisten we niet te vinden.. Mailk start de motor en houdt zijn telefoon er bij zodat de tchnicien het probleem kan horen. Deze samenwerking leidt niet tot resultaat.
Aardige Syrier 1 belt met de technicien van het dorp. Die wil wel komen maar pas na de iftar-maaltijd. Oh shit, niet aan gedacht. Willen onze vrienden niet ook eerst wat eten en drinken na een dag vasten? Nee hoor, zoals de meeste touristen hier zijn ook zij christen. Na een half uur raakt ons geduld op, en bellen we met de 24 uur alarm-service. Achhhhh het abbonement is drie dagen verlopen. We bellen met meneer Sjams, waar we auto van gehuurd hadden. Ook hem vonden we zo aardig, maar nu hebben we het met hem gehad. Om kosten te besparen wil hij dat de lokale technicien er eerst naar kijkt. Om een uur of 9 komt er een driewieler karretje aanrijden. In zijn wagen ligt 1 tang. Dat is hoopgevend. Hij heeft niet eens een zaklamp. Met mijn telefoon als lampje kijkt hij wat onder de auto, in de motorkap en gaat met het tangetje en een draadje pielen. Vraag niet hoe, maar de auto doet het weer. Het was iets met de ontsteking.
Een uur later zitten we met biertje op balkon met uitzicht over de schitterende zee en groene heuvels. Sjams belt, hij had al gesproken met Malik en is blij dat de auto het weer doet. Hij verwacht ook verder geen problemen, maar raadt ons aan niet buiten de steden te gaan rijden. Maar Sjams, hoe kom ik dan van de ene stad naar de andere stad? Hij verduidelijkt zich: “Misschien beter om niet in de bergen te gaan rijden waar niemand anders komt”.

Boudewijn

Judith en ik gaan reizen door het Midden Oosten en de Maghreb. We beginnen in maart, april en mei in Sanaa, Jemen. Ook ik ga daar een Arabisch leren. In juni gaan we naar Jordanie en Israel. In juli en augustus gaan we (kort) naar Turkije en daarna naar Syrie. Voor meer (journalistieke) verhalen kijk op http://www.judithspiegel.web-log.nl/ Voor meer foto's kijk op http://www.me.com/gallery/#home Login (zonodig) spiegelbeeld. Password: sultan11

Actief sinds 14 Feb. 2010