Bedrijfsvergunning - Reisverslag uit Sanaa, Jemen van Boudewijn Berendsen - WaarBenJij.nu Bedrijfsvergunning - Reisverslag uit Sanaa, Jemen van Boudewijn Berendsen - WaarBenJij.nu

Bedrijfsvergunning

Door: Boudewijn

Blijf op de hoogte en volg Boudewijn

06 Januari 2011 | Jemen, Sanaa

ik ben al een paar weken aan het klooien om een vergunning voor mijn bedrijf te krijgen. Via broer van vriend waren we terecht gekomen bij Jamal. Jamal is PR medewerker bij Deloite. PR in Jemen betekent dat je veel mensen bij ministeries kent en zo visa en vergunningen kan regelen.
Jamal heeft duidelijke ideeen over de verblijfs-, en werkvergunning voor Judith en mij. De bedrijfsvergunning vindt hij lastiger en we moeten maar eerst langs bij Ibrahim Alsaiany, die op het ministerie van Industrie en Handel verantwoordelijk is voor verzekeringen. Alsaiany is klein en aardig maar ook een beetje terughoudend. Voor een verzekeringsmakelaars kantoor heb je minimaal 75% Jemenitische aandeelhouders nodig.
Jamal lijkt het handig om eerst maar eens even de wet te kopen. Bij de boekwinkel kopen we een boekje met de verzekeringswet in het Arabisch, en een CD met alle digitale wetten, zodat ik die op google kan vertalen naar het Engels. Een student op de universiteit helpt me de CD te lezen. Het betreft alleen strafrecht. Jamal komt niet veel verder want zijn boekje gaat over pensioenen.
Op het internet vind ik wel de verzekeringswet, en ik vertrouw maar even op de vaak niet zo goede vertalingen door google. Verzekeraars moeten inderdaad 75% Jemenitische aandeelhouders hebben, maar die eis zie ik niet voor makelaars. Ook al is er nog geen geregistreerd verzekeringsmakelaar in Jemen, in de wet staat er wel wat over. Een makelaar wordt omschreven als een persoon, en niet als bedrijf. Kleine tegenvaller, een makelaar moet Jemeniet zijn.
Dan maar een keertje langs bij de General Investment Authority (GIA). Een half jaar geleden waren Juut en ik er al een keer geweest en was ons uitgelegd dat mijn investering te klein was. In de investeringswet wordt echter geen minimum genoemd en staat dat buitenlanders 100% hun bedrijf kunnen bezitten. Met uitzonderingen van oliebedrijven, banken, wapenindustrie en financiele handel.
Volgens hoofd juridische zaken van de GIA is de inversteringswet niet voor verzekeringsbedrijven bedoeld. Dat dat niet in de wet staat is misschien een foutje, maar hij heeft goed nieuws. Over een paar maanden komt er een nieuwe wet, misschien kunnen ze me dan helpen. “Wat is dan het verschil tussen de oude en nieuwe wet?”. Nou, in de huidige wet is er een belastingvrijstelling voor startende investeerdsers, in de nieuwe wet is die er niet meer. Hmmm, die wet lijkt me geen verbetering, en na verder doorvragen blijkt ook die nieuwe wet de verzekeringswet niet te overrulen.
Zonder veel verwachtingen ga ik langs bij ambassadeur Harry. Ambassades zijn toch bedoeld om Nederlandse bedrijven te helpen? Nederland heeft een groot deel van de GIA gefinancierd en nu wordt er nog eens 17 miljoen euro gestoken in een nieuw IT systeem voor registratie van bedrijven. Maar als Jemenitische wetten tegenstrijdig zijn, moet ik volgens Harry bij de Jemenieten zijn, en niet bij hem. Maar misschien kan Henny helpen, die heeft wel eens met de GIA te maken.
Henny vind ook niet dat Jemen voor mij een uitzondering moet maken,maar ik kan wel eens bellen met Mohammed van de Wereldbank. Mohammed blijkt perfect Engels te spreken en wil de zelfde dag afspreken. Mohammed snapt het direct. Jij wilt tussenpersoon worden, soort adviseur. Die wetten van ons zijn niet goed geschreven, die strenge eisen zouden niet voor makelaars moeten gelden. Mohammed belt even met de deputy minister, legt in het Arabisch het verhaal uit en noemt terloops Henny en de Nederlandse ambassade.
Over 3 kwartier ben ik welkom bij de Deputy Minister. In zijn grote kamer hangen enkele mannen rond zijn spreektafel. Maar de deputy heeft toch wel even tijd. We gaan in de zwarte leren bank zitten. De deputy pakt mijn notitieblok en begint in het arabisch te schrijven waar ik heen moet voor vergunning en schrijf mijn activiteiten op. Trainingen, consultancy, risk management etc. Op advies van Mohammed vermijden we de woorden verzekeringen en makelaar.
Dus ik moet morgen met twee pasfoto’s naar het kantoortje een kilometer verderop en naar Khalid vragen. Daarna moet ik terugkomen naar het ministerie en komt het goed. Als er iets is kan ik met zijn assistent Fuad bellen. Om half negen ben ik bij Khalid. Hij kijkt in mijn paspoort en ziet een verblijfsvergunning onder verantwoordelijkheid van de universiteit. Probleem. Hij wil ook mijn hurcontract zien, geen probleem, heb ik. Zonder stempel van politie. Wel probleem. Dus ik bel Fuad, na een paar zinnen geeft hij de telefoon aan de deputy, die snapt het en vraagt of ik mijn telefoon aan Khalid wil geven. Ik krijg daarna nog even de Deputy aan de lijn en die stelt me gerust: alles komt goed. En ja hoor, daar komt het eerste formulier. Nadat nog wat andere personen andere formulieren hebben uitgereikt, ingevuld en ik 100$ heb betaald is het bijna af. Er moet alleen nog een stempel op van de manager en die is ziek.
Volgens Fuad is dat geen probleem, ik ga weer bij hem langs en hij gaat de “veiligheidsprocedure” in gang zetten en we kijken of mijn bedrijfsnaam in het systeem nog vrij is. De volgende dag moet nog de stempel gehaald worden en dan krijg ik na een paar dagen mijn pas. Ik moet dan les geven en volgende week naar Dubai, maar volgens Fuad is het geen probleem als mijn vriend Jamal de procedure afrondt. Jamal kan bij probelemen altijd met Fuad bellen.
Ik heb twee dagen geleden het formulier en zo’n 50 EUR voor de “naamgevingsprocedure” aan Jamal gegeven. Hoe het gaat weet ik niet, want zijn telefoon staat al twee dagen uit....

  • 06 Januari 2011 - 17:42

    Jaap:

    Berie - het lijkt wel een Westers land met zoveel bureaucratie. Ik dacht dat je die vergunning daar gewoon kon kopen! ;o)

  • 30 Maart 2012 - 22:25

    Mohamed Jessar :

    Hallo ik ben Mohamed
    Ik ben een Nederlandse  een ik kom oorspronkelijk uit yemen ik heb de M.T.S  studie gedaan, en werk als Cnc draair en hoop graag in yemen te kunnen  werken met een Nederlandse bedrijf
    Aangezien dat mijn ouders en de rest van mijn familie daar wonen Het is mogelijk om een bedrijfs te kunnen beginnen allen zonder investering woord mooilek
     

  • 30 Maart 2012 - 22:28

    Mohamed:

    Hallo ik ben Mohamed
    Ik ben een Nederlandse  een ik kom oorspronkelijk uit yemen ik heb de M.T.S  studie gedaan, en werk als Cnc draaier hoop graag in yemen te kunnen  werken met een Nederlandse bedrijf
    Aangezien dat mijn ouders en de rest van mijn familie daar wonen kan het makkelijk ?
     

  • 30 Maart 2012 - 22:32

    Mohamed :

    Mijn mail adres is jessar84@gmail.com
    Met vriendelijk groeten,
    M.Jessar

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Boudewijn

Judith en ik gaan reizen door het Midden Oosten en de Maghreb. We beginnen in maart, april en mei in Sanaa, Jemen. Ook ik ga daar een Arabisch leren. In juni gaan we naar Jordanie en Israel. In juli en augustus gaan we (kort) naar Turkije en daarna naar Syrie. Voor meer (journalistieke) verhalen kijk op http://www.judithspiegel.web-log.nl/ Voor meer foto's kijk op http://www.me.com/gallery/#home Login (zonodig) spiegelbeeld. Password: sultan11

Actief sinds 14 Feb. 2010
Verslag gelezen: 674
Totaal aantal bezoekers 92064

Voorgaande reizen:

04 Maart 2010 - 29 Juni 2015

Reis door Midden Oosten

Landen bezocht: