Arabische les - Reisverslag uit Sanaa, Jemen van Boudewijn Berendsen - WaarBenJij.nu Arabische les - Reisverslag uit Sanaa, Jemen van Boudewijn Berendsen - WaarBenJij.nu

Arabische les

Door: Boudewijn

Blijf op de hoogte en volg Boudewijn

16 Maart 2010 | Jemen, Sanaa

De wekker gaat om 7:15. Ik haal snel een broodje ei met tomaat en wandel naar school. Het pand bestaat uit een kleine binnenplaats, 5 lokaaltjes, een kamer voor de directeur en een keukentje. Ook in dit pand stoot ik vaak mijn hoofd. De school is dicht bij ons appartement aan de rand van de oude stad. Die van Judith zit in het centrum van de oude stad. Van zaterdag tot woensdag heb ik van 8 tot 10 les van Amal en later in de ochtend of in de middag nog 2 uur van Mogib.
Het is bijzonder dat ik van een vrouw les kan krijgen. Op de school van Judith kan dat niet, en er zijn ook veel vrouwen die dat niet willen. Of beter gezegd vaders of mannen van die vrouwen. Uiteraard gaat lesgeven zonder niqab, maar wel met balto (lange zwarte jas) en (gekleurde) hoofddoek. Amal is 30, heeft een dochter en is een super enthousiaste docent. Als ik een keer iets goed zeg is het meteen “Moemtaas”, geweldig. Gisteren had Amal mij broodjes zien kopen op de markt. Met haar Niqab aan had ik haar natuurlijk niet herkend. “Why didn’t you say something?” “That’s not polite” Ze bedoelt dat op straat praten met een (Westerse) man zeer ongepast is. Amal vindt dat wel jammer, ik eigenlijk bizar en achterlijk.
Mogib is zo’n 1 meter 50 en een vrolijk baasje. Hij ziet er uit als begin veertig. Tijdens het oefenen van “Wat is je leeftijd” geeft hij als antwoord: 31 of 32. In het Engels legt hij uit dat hij in 1978 is geboren, maar zijn opa vergeten is de datum in het geboorteregister te laten registeren. Schijnt wel vaker voor te komen, vandaar dat heel veel personen 1 januari als geboortedatum hebben.
Privé les is behoorlijk intensief en vermoeiend. Maar het valt me mee hoe leuk ik het vind. Een groot gedeelte van het alfabet kan ik al herkennen, en elke dag leer ik nieuwe woorden. Het is lastig dat geen enkel woord lijkt op die in het Engels (laat staan Nederlands) maar het is wel een logische taal. Waar wij soms vier woorden voor nodig hebben, kan in het Arabisch met 1 woord van 4 letters.
Door de (visa)problemen in Jemen heeft de school nu maar 15 studenten. Ze komen o.a. uit de Filippijnen, Kenia, Polen, Oostenrijk, India, Korea en Canada. De bekeerde en bebaarde Canadees is een verhaal apart.

  • 16 Maart 2010 - 21:04

    Joost:

    'De bekeerde en bebaarde Canadees is een verhaal apart.'
    Ik wacht in spanning af...
    Tot de volgende blog. Leuk om jullie zo te volgen.
    Groet vanuit een bijna lenteachtig Rotterdam.
    Liep laatst met Eva langs jullie oude huis, jammer dat aanbellen nu weinig zin had.
    Groetjes,
    Joost

  • 29 Maart 2010 - 09:03

    Mieke Berendsen:

    Was gisteren bij je ouders. Leuk om je verhalen te lezen.Ben vandaag pas begonnen. Groet ook aan Judith.

  • 07 April 2010 - 19:00

    Rob:

    Beste Boudewijn,

    Ik heb het vermoeden dat jij op het Saba instituut zit.. daar wil ik al een tijdje heen maar het lukt zeer moeilijk een visum te krijgen vanuit Nederland.

    Kun je SVP contact met me opnemen per email, er zijn wat dingen die ik met je wil bespreken en weten over de veiligheid, Sanaa en dit instituut. Mijn email is limburg2010@hotmail.com

    Ik zou het HEEL ERG op prijs stellen om met je in contact te komen. Over 2 maanden hoop ik er zelf te zijn.

    Met vriendelijke groet!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Boudewijn

Judith en ik gaan reizen door het Midden Oosten en de Maghreb. We beginnen in maart, april en mei in Sanaa, Jemen. Ook ik ga daar een Arabisch leren. In juni gaan we naar Jordanie en Israel. In juli en augustus gaan we (kort) naar Turkije en daarna naar Syrie. Voor meer (journalistieke) verhalen kijk op http://www.judithspiegel.web-log.nl/ Voor meer foto's kijk op http://www.me.com/gallery/#home Login (zonodig) spiegelbeeld. Password: sultan11

Actief sinds 14 Feb. 2010
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 97211

Voorgaande reizen:

04 Maart 2010 - 29 Juni 2015

Reis door Midden Oosten

Landen bezocht: