Familie bezoek op de Kibbutz - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Boudewijn Berendsen - WaarBenJij.nu Familie bezoek op de Kibbutz - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Boudewijn Berendsen - WaarBenJij.nu

Familie bezoek op de Kibbutz

Door: Boudewijn

Blijf op de hoogte en volg Boudewijn

25 Juni 2010 | Israel, Jeruzalem

In een typische jaren tachtig kantine legt Jackie uit hoe het werkt: “Je mag van alles zo veel pakken als je wilt. Het is allemaal gratis.” Jackie woont al 40 jaar op Kibbutz Gal Ed en is getrouwd met Jona. Jona is de kleindochter van de zus van de overgrootmoeder van Juud. We zijn op dus op familiebezoek. Veel Kibbutzim hebben het moeilijk. Het communistische systeem werkt niet, en ze worden armer. Mensen moeten er gaan betalen voor huur en eten. Dat zijn geen echte Kibbutz meer vinden Jackie en Jona.
Met Gal Ed gaat het goed omdat ze samen met een andere Kibutz een succesvol plasticbedrijf bezitten. Jona werkt er op de boekhoudafdeling en laat met trots folders van het bedrijf zien. Met nog meer trots vertellen ze over het Kibutz systeem. Iedereen leeft zijn salaris in en krijgt een woning en geld voor uitgaven. Door over te werken spaar je voor een vakantie. Uiteraard gezamenlijk met de andere leden van de Kibbutz.
Het enige minpuntje wat ze kunnen bedenken zijn de leden die niet willen werken, daar zou iets aan gedaan moeten worden. Maar ze krijgen gewoon een woning en geld en hebben het recht om aangeboden werk te weigeren.
Jackie en Jona zijn extreem lief en gastvrij. Ook al zijn we wel heel verre familie en hebben we elkaar nog nooit gezien. We mogen zo lang we willen blijven slapen en eten. Jona heeft vrijgenomen om ons de omgeving te laten zien. Komt ze die dag toch nog op haar werk, want ze wil graag haar fabriek en haar werkplek laten zien.

In Noord Israel hebben we genoten. Lekker georganiseerd land. De mensen zijn zeer capabel en ook wel aardig. In Jerusalem zijn ze religieuzer en fanatieker. Gisteren hebben we Nederland zien winnen samen met een Canadees die we uit Sanaa kennen. Morgen weer lekker naar Arabie, het wordt Ramallah.

• 27 Augustus 2010 - 10:47

Frans Koedijk:

Hoi Boudewijn en Judith,

Leuk om jullie verslagen en foto's vanaf juni jl. te lezen.
    Dat Instanbul prachtig is, is ons bekend. Paar keer al geweest en bovendien Debby heeft in een voorstad (vlakbij het vliegveld) gewoond rond haar 3e jaar tot ze ongeveer 8 werd.

Mooi om te lezen over jullie ervaringen/avonturen.

Ik heb jullie verslagen gelezen zoals jij (Boudewijn) altijd je mails las na je vakantie.
    De laatst ontvangen mails als eerste lezen. !!!

Ik zie dat jullie nog 124 dagen wegblijven.
    Nog heel veel plezier en een geweldige tijd.

gr.
    Frans

Boudewijn

Judith en ik gaan reizen door het Midden Oosten en de Maghreb. We beginnen in maart, april en mei in Sanaa, Jemen. Ook ik ga daar een Arabisch leren. In juni gaan we naar Jordanie en Israel. In juli en augustus gaan we (kort) naar Turkije en daarna naar Syrie. Voor meer (journalistieke) verhalen kijk op http://www.judithspiegel.web-log.nl/ Voor meer foto's kijk op http://www.me.com/gallery/#home Login (zonodig) spiegelbeeld. Password: sultan11

Actief sinds 14 Feb. 2010