Abdullah formerly known as Mathieu - Reisverslag uit Sanaa, Jemen van Boudewijn Berendsen - WaarBenJij.nu Abdullah formerly known as Mathieu - Reisverslag uit Sanaa, Jemen van Boudewijn Berendsen - WaarBenJij.nu

Abdullah formerly known as Mathieu

Door: Boudewijn

Blijf op de hoogte en volg Boudewijn

08 April 2010 | Jemen, Sanaa

Elke dag de zelfde grijze sportsokken in sandalen. Daarboven een witbeige jurk. Een baard richting het niveau Bin Laden. En zo’n gebreid salafistisch hoedje. Op mijn eerste dag op school ontmoet ik Abdullah (letterlijk het hulpje van Allah). Tijden het gesprek kijkt hij me continu in de ogen. Op dag 2 krijg ik folders en Dvd’s over de islam. Hij dacht dat ik wel geïnteresseerd zou zijn.

Vroeger heette Abdullah Mathieu en woonde hij in het Franstalige deel van Canada. Na 12 banen en 13 ongelukken kwam hij via een vriendin in aanraking met de Islam. En hoe?! Ik ben nog geen Jemeniet tegen gekomen die het zo serieus neemt. Als 2 nieuwe studenten zich zelf voorstellen, wil hij de vrouwelijke geen hand geven. Hij zet elke dag om 4 uur de wekker om in de moskee te bidden, en dan zich kleden zoals Mohammed dat 1300 jaar geleden ook deed. Volgens mijn lerares spreekt hij oubollig Arabisch en heeft hij geen vrienden. Hij studeert heel hard, nu al zo’n 9 maanden en over 3 maanden gaat hij terug naar Canada. Hij wil dan geld verdienen, trouwen en weer naar een Arabisch land komen om meer over de Koran te leren. Onze vriend, reisagent Nabil, komt in de zelfde moskee als Abdullah. Via hem ontdek ik dat hij niet zo maar wil trouwen, maar het liefst met een Jemenitische!!

Is dit een gevaarlijke gek? Ik weet het niet. Hij is de vriendelijkheid zelve en ik maak elke dag een klein praatje met hem. Hij wordt in de gaten gehouden door de instanties, want zijn ouders zijn in Canada al een keer ondervraagd. En hij zelf hier in Jemen, trouwens ook. Toch zou ik het niet prettig vinden met hem in het zelfde vliegtuig te zitten. Als hij dan niet wilt opvallen, zou hij geschoren en met dockers broek en poloshirt op reis gaan. Hoogst waarschijnlijk zou ik hem dan niet eens herkennen.

PS Voor meer foto's kijk op http://www.me.com/gallery/#home
Login (zonodig) spiegelbeeld. Password: sultan11

  • 09 April 2010 - 07:31

    Bernard:

    Bouwtje,
    Het ene avontuur wordt opgevolgd door het andere avontuur! Veel succes met integreren met die Mathieu gek!

  • 10 April 2010 - 07:56

    Frans:

    Lijkt me een nobel streven om jou te bekeren. Zo te lezen kan jij Judith ook wel helpen bij het produceren van artikelen want die van jou lees ik ook heel graag en met veel plezier

  • 11 April 2010 - 15:49

    Roos:

    Lieve Bou,
    Waarom gaan jullie weg? Ik wil weten waarom. Heel graag. Kusje Roos

  • 11 April 2010 - 15:51

    Roos:

    Lieve Judith,
    waarom zijn jij en Bou weg? is het daar leuk? Wil je het vertellen?
    Kusje roos
    p.s. Jammer dat jullie weg zijn.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Boudewijn

Judith en ik gaan reizen door het Midden Oosten en de Maghreb. We beginnen in maart, april en mei in Sanaa, Jemen. Ook ik ga daar een Arabisch leren. In juni gaan we naar Jordanie en Israel. In juli en augustus gaan we (kort) naar Turkije en daarna naar Syrie. Voor meer (journalistieke) verhalen kijk op http://www.judithspiegel.web-log.nl/ Voor meer foto's kijk op http://www.me.com/gallery/#home Login (zonodig) spiegelbeeld. Password: sultan11

Actief sinds 14 Feb. 2010
Verslag gelezen: 257
Totaal aantal bezoekers 95829

Voorgaande reizen:

04 Maart 2010 - 29 Juni 2015

Reis door Midden Oosten

Landen bezocht: