Biedoen Kies - Reisverslag uit Sanaa, Jemen van Boudewijn Berendsen - WaarBenJij.nu Biedoen Kies - Reisverslag uit Sanaa, Jemen van Boudewijn Berendsen - WaarBenJij.nu

Biedoen Kies

Door: Boudewijn

Blijf op de hoogte en volg Boudewijn

14 December 2011 | Jemen, Sanaa

Al koop je twee pepertjes, er gaat een groen, rood of zwart plastic zakje omheen. Bij de supermarket pakken jongens al je spullen in, wat stevigere, witte zakken. Erg handig voor de vuilnis. Maar na 2 weken normaal winkelen hebben we voor 2 maanden vuilniszakjes. Het lijkt er op dat de meeste zakjes in het landschap terecht komen. Je ziet werkelijk niemand met een eigen tas boodschappen doen.
We proberen een kleine bijdrage te leveren door, als het kan, onze aankoop in een eigen tas te doen. Dan zeggen we tegen de verkoper “biedoen kies”, zonder tas. Dit wordt vaak als een belediging opgevat. De marktman wil graag de transactie in stijl afsluiten. Dat doe je door de aankoop in een plastic tasje te stoppen. Het liefst twee. Als de groenteman alle groente in een plastic tasje heeft gedaan en hij begrijpt dat wij niets anders meer willen, gaat er een knoop in het tasje en dat geheel gaat dan weer in een ander tasje.
Vandaag kocht ik op de Bal Al Yemen een oplaadlamp. Uiteraard ging die in een zwart tasje. Ik pakte de lamp uit het tasje stopte hem in mijn rugzak en gaf de plastic tas terug aan de verkoper. Die gooide hem achteloos op de grond. Zo’n gekreukeld zakje kan je natuurlijk niet meer gebruiken…

• 16 Juli 2013 - 02:22

Hans Teeuwen:

kleine wereldverbeteraar

Boudewijn

Judith en ik gaan reizen door het Midden Oosten en de Maghreb. We beginnen in maart, april en mei in Sanaa, Jemen. Ook ik ga daar een Arabisch leren. In juni gaan we naar Jordanie en Israel. In juli en augustus gaan we (kort) naar Turkije en daarna naar Syrie. Voor meer (journalistieke) verhalen kijk op http://www.judithspiegel.web-log.nl/ Voor meer foto's kijk op http://www.me.com/gallery/#home Login (zonodig) spiegelbeeld. Password: sultan11

Actief sinds 14 Feb. 2010