Kogels in kantoortuin - Reisverslag uit Sanaa, Jemen van Boudewijn Berendsen - WaarBenJij.nu Kogels in kantoortuin - Reisverslag uit Sanaa, Jemen van Boudewijn Berendsen - WaarBenJij.nu

Kogels in kantoortuin

Door: Boudewijn

Blijf op de hoogte en volg Boudewijn

23 Oktober 2011 | Jemen, Sanaa

Eind vorig jaar vroeg ik aan directeur Mohamed van verzekeraar Aman, of mijn klanten bij zijn verzekeraar in goede handen zijn. Kan ik een jaarverslag krijgen om jullie solvabiliteit te beoordelen? “Maar we hebben elkaar nog maar twee keer ontmoet, dan geef ik je niet nu al het jaarverslag. Maar wij zijn heel stabiel, we bezitten deze toren”
De Aman tower was gloed nieuw en het hoogste gebouw van Zubeiry, de Zuidas van Sana’a. Twee verdiepingen waren in gebruik door Aman, 2 anderen waren verhuurd. De overige 8 verdiepingen stonden leeg.
Zubeiry is nu de grens tussen het overgelopen legeronderdeel, en het legeronderdeel dat trouw bleef aan Saleh. Demonstranten lopen soms richting die straat, worden beschoten door pro-Saleh soldaten, min of meer beschermd door anti-Saleh soldaten en zo is er een oorlogje op Zubeiry ontstaan.
De Aman-tower staat nu leeg. De kogelgaten zijn goed zichtbaar. Ik bezocht herverzekeringsmanager Nabil in hun tijdelijk onderkomen aan de andere kant van de stad. Nabil zit nu met 20 collega’s in een ruimte die net zo groot is als waar hij voorheen met 2 collega’s zat. Schouder aan schouder werken ze op hun computers. 50 collega’s zitten thuis, geen werk meer voor. Nabil wijst naar een aantal collega’s. “Zij doen schades, nieuwe zaken krijgen we niet meer”
Een paar honderd meter achter Zubeiry staat het kantoor van Medical Insurance Specialist. Hun kantoor is een paar dagen dicht geweest, maar nu weer open. Directeur Dr. Adel (vergeet nooit hem doctor te noemen!!) laat vol trots het gat zien in de kast. “De kogel kwam door 4 kamers en eindigde hier in mijn kast, maar niemand raakte gewond. Ik had iedereen naar huis gestuurd.”

• 23 Oktober 2011 - 13:33

Det:

Jee, wat een verhaal weer Bou!
    En jij loopt daar (vrolijk) rond met al dat geschiet om je heen??? Kijk je wel een beetje uit lieverd .........
    xje

Boudewijn

Judith en ik gaan reizen door het Midden Oosten en de Maghreb. We beginnen in maart, april en mei in Sanaa, Jemen. Ook ik ga daar een Arabisch leren. In juni gaan we naar Jordanie en Israel. In juli en augustus gaan we (kort) naar Turkije en daarna naar Syrie. Voor meer (journalistieke) verhalen kijk op http://www.judithspiegel.web-log.nl/ Voor meer foto's kijk op http://www.me.com/gallery/#home Login (zonodig) spiegelbeeld. Password: sultan11

Actief sinds 14 Feb. 2010