Verfrissend groen - Reisverslag uit Ibb, Jemen van Boudewijn Berendsen - WaarBenJij.nu Verfrissend groen - Reisverslag uit Ibb, Jemen van Boudewijn Berendsen - WaarBenJij.nu

Verfrissend groen

Door: Boudewijn

Blijf op de hoogte en volg Boudewijn

23 Juli 2011 | Jemen, Ibb

Het regenseizoen stelt in Sana’a weinig voor dit jaar. Zowel mijn als judith’s leraar Arabisch komen uit de regio Ibb, en zijn vol van de groene natuur in deze tijd van het jaar. Een vergunning van de touristen politie blijkt geen probleem, dus op woensdag ochtend proppen we ons met 7 Jemenieten in een 4WD voor een rit van 5 uur naar Sada.
Vanuit dit dorp wandelen we door de Wadi Bana richting Nadara. Het eerste stuk door de inderdaad mooie en groene rivierbedding. Het tweede gedeelte langs de weg. Af en toe wordt ons een lift aangeboden of aangeraden.
Aardige Jemeniet (AJ): “Waar willen jullie heen?” Wij: “naar Nadara”. AJ: “Met een auto?”. Wij: “Nee we houden van wandelen, gezond ook”. AJ: “Ja, inderdaad gezond wandelen, maar niet te lang hoor, ga lekker in de schaduw zitten, dan komt er wel een auto waar je kan meerijden”
Vanuit Nadara nemen we een busje door weer mooi groen landschap naar Dant. Dit dorpje stelt niet veel voor, maar de vulkaan levert heerlijke warme baden. Lekker na een lange wandeling, en volgens de folder is het ook erg gezond. Ik geloof graag dat Jemenieten dat geloven. Lekker in een bad zitten doen ze liever dan wandelen. En je kan natuurlijk ook qat kauwen in bad!!
Via 6 busjes komen we op donderdag in Ayoub. Ook hier is het dorp een zooitje en de natuur er om heen prachtig. Aan het eind van de middag begint het te regenen en gaan we naar Ibb. Wel irritant die regen, maar ja anders wordt het er ook niet zo groen. Op vrijdag bezoeken we nog Jibla. Een heel schattig dorpje in de groene heuvels met een mooie oude moskee. 1000 jaar geleden heerste Koningin Arwa vanuit dit dorp over Jemen. Ze schijnt dat beter (en vrouwvriendelijker) gedaan te hebben dan Saleh.
Onze gids vertelt dat wij de eereste touristen zijn in Jibla sinds 3 maanden.
Met wat fantasie verbouwen we dat oude gebouw om tot hotel met groen terras waar je een pastische kan drinken. Met de zelfde fantasie ruimen we de plastic zakjes en andere rotzooi op. Dan wordt Jibla een van de vele touristische hoogtepunten in Jemen. Dromen kan altijd…

Boudewijn

Judith en ik gaan reizen door het Midden Oosten en de Maghreb. We beginnen in maart, april en mei in Sanaa, Jemen. Ook ik ga daar een Arabisch leren. In juni gaan we naar Jordanie en Israel. In juli en augustus gaan we (kort) naar Turkije en daarna naar Syrie. Voor meer (journalistieke) verhalen kijk op http://www.judithspiegel.web-log.nl/ Voor meer foto's kijk op http://www.me.com/gallery/#home Login (zonodig) spiegelbeeld. Password: sultan11

Actief sinds 14 Feb. 2010