Strauss Kahn - Reisverslag uit Sanaa, Jemen van Boudewijn Berendsen - WaarBenJij.nu Strauss Kahn - Reisverslag uit Sanaa, Jemen van Boudewijn Berendsen - WaarBenJij.nu

Strauss Kahn

Door: Boudewijn

Blijf op de hoogte en volg Boudewijn

11 Juni 2011 | Jemen, Sanaa

Het vliegtuig van Amman naar Sana’a zit voor minder dan 20% vol. De twee stoelen naast de mijne zijn leeg. Het verbaast me niet dat een aardige Jemeniet me aanspreekt. Het verbaast me wel dat het een vrouw is. In 9 dagen Jordanie en Istanbul ben ik dit soort oprechte interesse niet tegengekomen.
Ibtihasj gaat naast me zitten (wel een lege stoel er tussen natuurlijk). Ze wil graag weten wat ik van de situatie in Jemen vind. Ik probeer me niet uitgesproken voor of tegen de president uit te laten, je weet het maar nooit... Ibtihasj is tegen, haar ouders voor. Ze heeft maar 2 keer gedemonstreerd want haar moeder vindt het te gevaarlijk.En ondanks haar leeftijd van 30 moet ze haar ouders gehoorzamen. Maar ze mocht wel van haar moeder 7 weken naar Jordanie, om haar schizofrene neef te begeleiden. Halverwege de vlucht geeft ze haar neef medicijnen.
Ze is actief in een van de vele jeugdgroepen. Ze willen een onafhankelijke TV zender oprichten en een kliniek die gratis zorg geeft. Wie de nieuwe leider in Jemen moet worden weet ze niet. Mischien de zuidelijke opositieleider Noman. Ze hoopt dat hij kan overleven zonder tribale achtergrond.
Haar Engels is niet fantastisch en soms snap ik haar niet helemaal. Waar heeft ze het nu over? Of ik gehoord heb van die belangrijke man in New York? He Strauss Kahn, wat heeft dat nou te maken met Jemen? Ze vindt het belachelijk dat een simpele Afrikaanse vrouw zo’n belangrijke man kapot kan maken. Ik ben verbaasd en na een discussie zijn we het eens dat (poging tot) verkrachting nergens getolereerd zou moeten worden. “Maar vergelijk Strauss Kahns’s daden eens met die van Saleh, Strauss Kahn zit in de gevangenis en Saleh kan nog president zijn.”


  • 11 Juni 2011 - 15:55

    Helen:

    goed dat je weer in Saana bent

  • 15 Juni 2011 - 20:50

    Jaap:

    Het feit dat hij er nog zit is een complot! Vraag maar aan Niels. Vast verzonnen door Sarkozy....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Boudewijn

Judith en ik gaan reizen door het Midden Oosten en de Maghreb. We beginnen in maart, april en mei in Sanaa, Jemen. Ook ik ga daar een Arabisch leren. In juni gaan we naar Jordanie en Israel. In juli en augustus gaan we (kort) naar Turkije en daarna naar Syrie. Voor meer (journalistieke) verhalen kijk op http://www.judithspiegel.web-log.nl/ Voor meer foto's kijk op http://www.me.com/gallery/#home Login (zonodig) spiegelbeeld. Password: sultan11

Actief sinds 14 Feb. 2010
Verslag gelezen: 425
Totaal aantal bezoekers 92686

Voorgaande reizen:

04 Maart 2010 - 29 Juni 2015

Reis door Midden Oosten

Landen bezocht: