Tom & Jerry - Reisverslag uit Sanaa, Jemen van Boudewijn Berendsen - WaarBenJij.nu Tom & Jerry - Reisverslag uit Sanaa, Jemen van Boudewijn Berendsen - WaarBenJij.nu

Tom & Jerry

Door: Boudewijn

Blijf op de hoogte en volg Boudewijn

17 April 2011 | Jemen, Sanaa

De verzekeraar waar ik mijn eerste paar zaken heb ondergebracht wordt gerund door de Irakees Bakir. Zoals de meeste verzekeraars maakt ook zij onderdeel uit van een familie concern. De Thabet familie. Bakir heeft ervaring met makelaars toen hij in Irak werkte. En Bakir is in vergelijking met zijn collega’s een “man of the world”. Zijn vrouw woont in Jordanie, 1 zoon in Engeland en een andere zoon in Amerika.
Bakir is ontzettend aardig en weet ook hoe hij een makelaar moet bespelen. Snel reageren, flexibel zijn en af een toe wat feteren. Zo heeft hij mijn bedrijfsstempel geregeld en betaald en nodigt hij Judith en mij uit voor een etentje. Kais en Mazen Thabet gaan ook mee.
We gaan eten bij de enige Thai van Sana’a. Kais en Mazen hebben nog nooit Thai gegeten. Kais maakt zich wat zorgen over de scherpte van het eten, due we bestellen de gerechten “medium spicy”. Bij de eerste hap begint Kais naar lucht te happen. Noemen jullie dit medium spicy?
Ondertussen schenkt Bakir onze glazen bij met gin en tonic. Het restaurant serveert geen alcohol, maar je mag wel zelf meenemen, en Bakir houdt er ook wel van. Kais en Mazen houden het bij een sapje of ijsthee. Het lijkt er een beetje op dat Bakir aan zijn collega’s wil laten zien hoe je met Westerse relaties omgaat. Kais en Mazen zijn niewsgierig hoe dingen in Nederland, Europa en de rest van de wereld werken. Bakir en wij geven graag antwoord op de vragen. Zo vertellen we dat gin en tonic een typisch Brits drankje is. Kais is verbaasd. Hij had wel eens van gin en tonic gehoord, maar dacht dat het een soort stripfiguren zijn, net zo iets als Tom & Jerry.

Boudewijn

Judith en ik gaan reizen door het Midden Oosten en de Maghreb. We beginnen in maart, april en mei in Sanaa, Jemen. Ook ik ga daar een Arabisch leren. In juni gaan we naar Jordanie en Israel. In juli en augustus gaan we (kort) naar Turkije en daarna naar Syrie. Voor meer (journalistieke) verhalen kijk op http://www.judithspiegel.web-log.nl/ Voor meer foto's kijk op http://www.me.com/gallery/#home Login (zonodig) spiegelbeeld. Password: sultan11

Actief sinds 14 Feb. 2010