Marktonderzoek - Reisverslag uit Sanaa, Jemen van Boudewijn Berendsen - WaarBenJij.nu Marktonderzoek - Reisverslag uit Sanaa, Jemen van Boudewijn Berendsen - WaarBenJij.nu

Marktonderzoek

Door: Boudewijn

Blijf op de hoogte en volg Boudewijn

13 Oktober 2010 | Jemen, Sanaa

Heeft u misschien ook een jaarverslag of wat folders van het bedrijf? De secretaresse van Tariq, General Manager van een (relatief) grote Jemenitische verzekeraar geeft een boekje . Tariq is wat verlaat dus ik heb de tijd om het boekje rustig door te bladeren. Een raar minibalansje dat ze “budget 2009” noemen. En een overzicht van alle producten met enorm veel taalfouten. Ze bieden het gebruikelijke assortiment. Brand, aansprakelijkheid, CAR, auto, marine etc.. Na een kwartier is Tariq er nog niet dus ik oefen met het tweede gedeelte van het boekje de Arabische verzekeringstermen.
Ik ben bezig met een marktonderzoek. Zou het interessant zijn om als consultant voor verzekeraars aan de slag te gaan? Of is het misschien een goed ideen om de eerste serieuze verzekeringstussenpersoon in Jemen te worden? Zoals heel vaak kan ik na 1 telefoontje binnen een paar dagen langs komen.
Na een half uur komt er een klein, iel mannetje in net pak aan. Uiteraard met aardig hoofd. Tariq verontschuldigt zich en stelt de gebruikelijke vragen. Welkom in Jemen. Hoe lang ben je hier? Wat vind je van ons land? Ik vraag hem wat te vertellen over zijn bedrijf. Hij kijkt me vragend aan. “Waar zijn jullie bijzonder goed in?” Hij gritst het boekje uit mijn hand en begint alle producten voor te lezen. “Maar op welk gebied zijn jullie nou echt beter dan de concurenten?”. “Onze concurenten doen ook alle producten, iedereen is gespecialiseerd in alles”.
Tariq wil graag weten wat mijn plannen zijn. Als ik zeg dat ik misschien als makelaar wil beginnen vraagt Tariq zorgelijk of ik genoeg kapitaal heb. Volgens Tariq vraagt het ministerie van economie en handel een minimum inleg van EUR 320.000 of EUR 640.000. Ik leg uit dat ik geen verzekeraar wil opzetten maar een tussenpersoon, die geen schades hoeft uit te keren. Nee, Tariq weet het zeker, voor verzekeraars zijn er nog strengere eisen. Hij raadt me ook ten zeerste om een Jemenitische partner te zoeken. Maar wel eentje die je kan vertrouwen, want anders gaan ze er met je geld vandoor. Overigens moet ik niet denken dat het makkelijk is, want volgens Tariq weten de Jemenieten heel goed waar ze het over hebben. Zo is hij zelf in Amerika, Engeland, Duitsland en nog meer landen geweest. Niet in Nederland want het bedrijf waar hij mee zou gaan praten ging failliet.
Veel verzekeraars in Jemen zijn eigendom van een familieconcern en hebben een gegarandeerde inkomstenstroom van hun zusterbedrijven. Zo niet deze verzekeraar. Ik vraag hem of hij denkt dat deze situatie er over 10 jaar nog zal zijn. “Over 10 jaar bestaan wij niet meer, dan heeft elk familiebedrijf zijn eigen verzekeraar” Ondanks deze bedreiging lijkt een verandering van strategie hem niet nodig, laat staan mijn adviezen er over. Maar we kunnen wel even gaan praten met de Chairman, tevens voorzitter van de federatie van Jemenitische verzekeraars.
Ook dit gaat weer heerlijk Jemenitisch makkelijk. Lift omhoog, even 10 minuten babbelen met andere figuren en dan heeft de Chairman tijd. Zijn Engels is niet zo goed, probeert wat te brabbelen, ik brabbel wat in Arabisch en waar nodig vertaalt Tariq het een en ander. De Chairman legt Tariq uit dat zijn idee niet klopt ten aanzien van verplicht geinvesteerd vermogen. “Hij wil makelaar worden geen verzekeraar, net zo iets als consultant, daarvoor heb je geen kapitaal nodig”
Ik krijg de naam van de man bij het ministerie die over de vergunningen gaat, maar verwacht niet te veel, want ze snappen daar niets van verzekeringen. Iedere verzekeraar die wil beginnen krijgt een vergunning. Er is geen enkele controle op de kwaliteit van de organisatie. Op aandringen van de federatie zijn de kapitaalseisen verdubbeld maar de kleine luis in de verzekeringspels kreeg een verklaring van haar bank dat hij voldoende vermogen bij de bank heeft. Waarschijnlijk is een klein bedrag voor de bankbediende genoeg geweest. Ze foeteren wat verder over de luis. Deze verzekeraar bestaat uit 1 man. Hij is directeur, acceptant, claimsmanager en accountmanager tegelijk!!!
Maken ze zich geen zorgen om buitenlandse concurentie nadat Jemen volgend jaar tot de WTO is toegetreden? Ze kunnen zich niet voorstellen dat buitenlandse verzekeraars de Jemenitische markt interessant vinden. Maar de Chairman snapt al helemaal niet waarom Jemen de WTO in wil. “We hebben helemaal geen goederen die we kunnen exporteren, en de spullen die we hebben voldoen niet aan internationale richtlijnen. Toetreden tot de WTO is gewoon als een vrouw die haar benen uit elkaar doet, meer niet”

Boudewijn

Judith en ik gaan reizen door het Midden Oosten en de Maghreb. We beginnen in maart, april en mei in Sanaa, Jemen. Ook ik ga daar een Arabisch leren. In juni gaan we naar Jordanie en Israel. In juli en augustus gaan we (kort) naar Turkije en daarna naar Syrie. Voor meer (journalistieke) verhalen kijk op http://www.judithspiegel.web-log.nl/ Voor meer foto's kijk op http://www.me.com/gallery/#home Login (zonodig) spiegelbeeld. Password: sultan11

Actief sinds 14 Feb. 2010