Familie bezoek - Reisverslag uit Sanaa, Jemen van Boudewijn Berendsen - WaarBenJij.nu Familie bezoek - Reisverslag uit Sanaa, Jemen van Boudewijn Berendsen - WaarBenJij.nu

Familie bezoek

Door: Boudewijn

Blijf op de hoogte en volg Boudewijn

26 Mei 2010 | Jemen, Sanaa

Afgelopen nacht om half twee hebben we mijn ouders naar het vliegveld gebracht. We hebben 6 hele leuke en drukke dagen met hen doorgebracht. Op vrijdag ochtend hebben we Wadi Dahr bezocht. Naar dit beroemde huis op rots komen veel Jemenieten in het weekend. Op vrijdag ochtend komen er mannen dansen om een bruiloft te vieren.
De zelfde avond was er een concert in de oude stad ter ere van de 20e verjaardag van de vereniging van Noord en Zuid Jemen. We werden hiervan op de hoogte gebracht door onze maffe, vrijgevochten en vooral gezellige vriendin Huda. Tussen de duizenden mannen was zij de enige Jemenitische, althans in het publiek. Er waren 10 vrouwelijke zaneressen, zonder niqab en de meeste zelfs zonder hoofddoek.
Volgens Huda was het nostalgische Jemenitische muziek. Uiteraard werd er gezongen hoe mooi Jemen is en hoe fijn het is dat ze verenigd zijn. Het mannenpubliek ging uit het dak toen de populaire zangeressen handkusjes richting het publiek gaven. Een dolle boel dus.
Op maandag maakten we een trip buiten de stad naar de dorpjes Shibam, Kaukaban en Thoula. Mooie dorpjes op de top van een berg. Tijdens de lunch zaten we tegenover een Amerikaans koppel die een paar dagen over waren uit Dubai. De vrouw praatte lekker hard op zijn Amerikaans. Zo begrepen we dat ze op advies van de Lonely Planet in de paar dagen wel graag qat wilden kauwen. Eergisteren hoorden we dat ze ontvoerd waren tijdens hun tweede trip. In de krant stond dat ze goed behandeld werden en voorzien werden van voedsel en…. qat.
Gisteren zijn ze weer vrijgelaten. Het was een zogenaamde ouderwetse kidnap. Dat wil zeggen ongevaarlijk en niet Al Quaida gerelateerd, maar toch geen feest en het zoveelste slechte nieuws voor het tourisme in Jemen.
Verder hebben paps en mams veel gezien in Sanaa en vooral de aardige Jemenieten ontmoet. Een kopje thee met zwemvriend Ali. Een diner met de studenten van Judith en een lunch met Khadiesja en een vriendin van haar. En uiteraard hebben we genoten van de meegenomen wijn en gin. Lekker geborreld bij het openraam aan de binnenplaats. Een avond was Huda er ook bij, want die houdt er ook wel van. Was zelfs zo gezellig dat we vergeten zijn de Champions League finale te kijken.

• 26 Mei 2010 - 08:40

Bernard:

Bouwie,

Wat een mooie verhalen heb je toch! Ik hoorde dat je binnekort weer (even) naar NL komt?

Boudewijn

Judith en ik gaan reizen door het Midden Oosten en de Maghreb. We beginnen in maart, april en mei in Sanaa, Jemen. Ook ik ga daar een Arabisch leren. In juni gaan we naar Jordanie en Israel. In juli en augustus gaan we (kort) naar Turkije en daarna naar Syrie. Voor meer (journalistieke) verhalen kijk op http://www.judithspiegel.web-log.nl/ Voor meer foto's kijk op http://www.me.com/gallery/#home Login (zonodig) spiegelbeeld. Password: sultan11

Actief sinds 14 Feb. 2010